Spetter, spatter, spater lekker in Thailands water

16 december 2009 - Krabi, Thailand

Zoals de titel al een beetje verklapt hebben we de afgelopen weken in, op en rond het water gezeten, waar we allerlei bijzondere dingen gedaan en gezien hebben. Veel lees en kijk plezier weer…

De eerste dagen op Koh Samui hebben we het wat rustig aan gedaan. Beetje op het strand gehangen, gezwommen, balletje gegooid, je kent het wel. De derde dag huurde we maar weer eens een scooter en gingen een beetje het eiland over. In de buurt van ons strand was een plek waar je in zo’n grote luchtbal de berg af kon rollen en dat leek ons natuurlijk wel een keertje leuk om te doen. Aan de rand van een golfbaan hadden ze een soort van schans gemaakt waar de bal van af rolde. Bij aankomst vertelde de vrouw dat we nat werden wat wij op zich apart vonden. Maar goed, we zijn nog steeds in Azie, alles kan. Suus had zich in haar bikini gehesen en ging naar boven en ik bleef beneden om een filmpje te maken. Na luttele seconden kwam Suus in de binnenkant van de bal de schans af gerold. Ze maakte het geluid alsof er een hoop gebeurde, maar wat ik er van kon zien, gebeurde er niet zo veel. Onderaan de schans moest een mannetje de bal nog verder duwen zodat het het parcours afmaakte. Toen Suus (inderdaad zeiknat) de bal weer uitgekropen kwam bleek dat het inderdaad erg tegen viel. De bal zat vol met water waardoor ze eigenlijk gewoon bleef zitten als de bal rolde en was het niet veel spannender dat de gemiddelde glijbaan in NL. Ik heb zelf niet eens meer de moeite genomen om het ook te proberen en we zijn daarna maar weer op het scootertje gestapt en rustig terug naar ons bungalowtje getuft.’s Avonds weer heerlijk aan het strand gezeten bij kaarslicht, met een muziekje op de achtergrond en hier en daar een vuurpijl die de lucht in gaat. Dit zijn echt de moment waarop we beseffen wat een geluk wij hebben dat we deze reis kunnen maken en ook hoe gaaf het eigenlijk is om te doen. Dus als je nog wat tijd en geld over hebt, zoek een goedkope vlucht en ga ervoor.
De dag erna pakte we de veerpont naar het volgende eiland Koh Phangan. Tijdens de overtocht raadde een mannetje ons weer een ressort aan, waar we gratis heengebracht zouden worden met een jeep. Plaatjes zagen er prima uit, prijs was laag genoeg dus we gingen ervoor. Daar aangekomen was het echt een plaatje om te zien en we hoefden ook niet lang te twijfelen dat we hier de komende dagen zouden spenderen. Een bamboohutje zo’n 20 meter van de zee, palmbomen om ons heen met hangmatten er tussen, helderblauwe zee en op ong. 50 meter van het strand een snorkel plek. 4 dagen dat we hier hebben gezeten bestond eigenlijk uit, zwemmen, frisbeeën, balletje overgooien, zonnen en snorkelen. Het snorkelen was eigenlijk bovenverwachting leuk en zijn op meerdere plekken gaan kijken om te snorken. De avonden hebben we heerlijk en veel bij een simpel restaurantje genaamd “Mama Pooh” gegeten, waar ze zelf stond te koken. De laatste dag op het eiland hebben we weer een scootertje gehuurd en zijn nog bij twee supermooie  strandjes gaan snorkelen.

De volgende ochtend vertrokken we weer eens vroeg. Dit keer gingen we eerst met de veerboot naar het vaste land om vanuit daar met een bus naar Khao lak te gaan, een stadje aan de andere kant van Thailand aan de kust. Vanuit Khao Lak is het mogelijk om duik en snorkeltripjes naar de “Similan Islands” te doen. Deze eilanden groep staat binnen de duikwereld als 1 van de plekken die je gezien moet hebben. Omdat een duikcursus niet uitkwam qua tijd en geld hebben we besloten om de dag na aankomst in Khao Lak een dag tour te boeken waarin we met een speedboot naar de eilanden zouden gaan om te snorkelen. Dat dit toch wel 1 van de hoogtepunten uit de reis zou worden wisten we nog niet toen we om 7 uur ’s ochtends klaar stonden om te vertrekken maar toen we in de speedboot zaten vonden we het al erg leuk. De tocht naar de eilanden toe duurde ong. een uurtje waarin we lekker wakker werden geblazen door de frisse zee lucht. Bij de eilanden groep hebben we op 4 ongelofelijk mooie plekjes kunnen snorkelen waarbij we zo’n beetje de hele crew van “Finding Nemo” hebben gezien. (Behalve Nemo zelf, wat dan weer de titel van de film verklaard.) Het zicht was echt super en toen we net bij de tweede snorkelplek vandaan wilde varen zagen we opeens een manta rog door het water heen vliegen. Het werd allemaal nog bijzonderder toen we bij de derde snorkelplek met een zeeschildpad konden zwemmen. Buiten dat we hele mooi koraalriffen en bijzondere zeedieren hebben gezien was het echt een super verzorgt dagje met eten en drinken de hele dag. Op de terugweg naar het vaste land dacht ik even dat ik gek werd toen ik voor ong. 3 sec een vis naast de boot zag hangen. Toen ik het voor de tweede keer zag begreep ik (en vertelde de gids mij) dat het vliegvissen waren die ik zag. Al met al een geweldige dag dus en zo’n trip zou ik iedereen willen aanraden die hier in de buurt komt. We hebben overigens met een onderwaterwegwerpcameratje (leuk woord voor galgje) wat foto’s gemaakt die te zien zijn in de map Thailand eilanden met alle andere foto’s rond deze blog.

De volgende dag gingen we door naar Phuket waar we ’s middags in het oudste hotel van de stad terecht kwamen waar tevens beelden van de film “The Beach” zijn opgenomen. Het was dan ook wel te zien dat het een oud hotel was, want alles was van hout en enorm gehorig en het sanitair zag er ook uit alsof het een opknapbeurtje kon gebruiken. Verder liepen de stroom kabels met 600V langs het plafond en wanneer iemand op de gang liep lagen wij te shaken in ons bed. De dag nadat we daar aangekomen waren hadden we een scootertje gehuurd waarmee we verschillende strandjes lang zijn gegaan rond het hele eiland. De dag erop gingen we alweer verder naar onze volgende bestemming Koh Phi Phi. een eilanden groep. Daar aangekomen bleek dat alles daar nog duurder was dan in Phuket, maar na een tijdje hadden we dan toch weer een bamboohutje gevonden waarin we konden overnachten vlakbij het strand met mooi uitzicht op een ander eiland. Binnen een half uur hadden we alweer een snorkelsetje gehuurd en gingen het koraal bekijken wat zo’n 50m van het strand af lag. Heel apart om te zien dat er hier dan weer hele andere vissen te zien waren. En ja hoor, daar was die dan, Nemo!! :D Naast Nemo kwamen weer de raarste vissen voorbij en zagen we ook wat zee-egels en prachtig koraal.
Aangezien we deze weken een beetje vakantie houden van het reizen :P bestond de dag weer uit strand hangen en we zijn even naar het dorpje op het eiland gelopen. ’s Avonds gingen we met een stel uit Duitsland en nog een ander Duits meisje een 3 uur durende boot toer doen rond het eiland Phi Phi Leh. Dit is het eiland waar ook weer beelden zijn opgenomen van de film “The Beach” waaronder de beroemde strand scene. De trip ging eerst langs allerlei gave rots formaties en kleine lagunes. Toen we ook konden gaan snorkelen zagen we na een aantal minuten, tot onze grote verbazing, haaien!! Ze waren maar een halve meter ong. maar toch ziet het er beangstigend uit als je opeens een haai op 3 meter voor je langs ziet zwemmen. Toen we weer terug de boot in kwamen vertelde de gids ons dat we ’s ochtends grote haaien vlak bij ons strand konden zien. De trip ging verder rond het eiland en op een bepaald moment gingen we dan ook het eiland op. Maya bay is de bekende plek waar de opnames zijn gemaakt en het zag er dan ook wel erg mooi uit. Het mindere van zo’n plek is wel dat wij niet de enige toeristen zijn die dat komen bekijken, waardoor het er redelijk druk was. Na de trip zijn we met z’n 5en nog even wat gaan eten waarnaar we snel naar bed gingen want wij gingen de volgende ochtend natuurlijk haaien spotten. 7 uur ging de wekker en met ons duffe hoofd stapte we het water in met ons snorkelsetje op zoek naar de plek waar ze zouden moeten zitten. Na een half uur geen haai gezien te hebben besloten we nog 1 rondje te maken en dan maar lekker aan het ontbijt te gaan. En opeens zagen we daar weer de typische beweging waarmee een haai door het water gaat. Omdat het zicht niet zo heel goed was waren ze op zo’n 3 meter afstand dat we ze zagen. Deze waren ook een stuk groter waardoor in ieder geval mijn hart een stuk sneller begon te kloppen. Uiteindelijk hebben we er zo’n 5 gezien en allen ongeveer een 1,5 tot 2 meter. Echt zo gaaf om deze onderwaterwereld ontdekt te hebben tijdens deze trip. Iets wat van tevoren nooit bij ons op gekomen was.

Na ons ontbijt gingen we op weg naar de veerboot om naar Krabi te gaan. Hier zijn we gister middag dan aangekomen in een lekker hosteltje. De komende dagen blijven hier en zullen vanuit hier dan naar Kuala Lumpur gaan om vanuit daar naar Sumatra te vliegen.

In Sumatra gaan we onze kerst en oud en nieuw doorbrengen. Helaas zonder familie en vrienden wat wel apart zal zijn. De dagen naar kerst toe zijn hier hoe dan ook anders. Het klinkt misschien raar, maar we missen de kou en de sfeer die rond kerst hangt in Nederland. Dus geniet lekker van de kou, de lichtjes, de kerstboom, de sneeuw, de oliebollen, de drukte in de stad, de pakjes onder de boom, de warme chocolademelk met slagroom maar geniet vooral enorm van elkaar.

We wensen jullie allemaal hele fijne feestdagen toe en een goede jaarwisseling.

Dikke knuffel,

Suus, Marsis en Jochem

1. GJ:
    17 december 2009
    Hé,

ook nog een schimmenspelletje mee gemaakt:) Wat een contrast met wat wij hier hebben zeg. Vandaag de langste file van het jaar door sneeuw en jullie zwemmen lekker in de zee. Jullie missen dus wel wat hier hoor: zo hebben jullie de eerste verjaardag van Léanne, de o zo gezellige kerstmarkt, de surpirse en gedichtenavond van de stam en nog zo heel veel meer gemist maar ach dat doen jullie volgend jaar maar dunnetjes over hoor! We missen jullie en zien uit naar de volgende spannende verhalen!

Liefs GJ/M&L
  2. Lydia en Can:
    18 december 2009
    Halllloooooo

Wat een vervelend verhaal zeg... Ik ben hier gewoon keihard aan het blokken, en doe er een uur langer over om met de trein naar m'n tentamen te komen door de sneeuw, en jullie chillen gewoon lekker daar aan 't strand. Toch zou ik op dit moment niet met jullie willen ruilen hoor, het heeft namelijk toch wel iets idyllisch; sneeuw rond kerst. Bovendien komt turk-lief gezellig naar Hollanda volgende week woensdag :D.

Ook jullie wens ik (en mijn achterban; familie en Can) een hele fijne kerst toe en een gezegend nieuw jaar! Geniet nog lekker van jullie wereldreis, en wij genieten lekker mee ;).

Dikke knuffel en een sneeuwbal in jullie gezicht vanuit Nederland!

lydia
  3. Jack de Gier:
    22 december 2009
    Hallo lieve Suus en Jochem, leuk jullie verhalen te lezen en foto's te bekijken. We hebben jullie gemist op de borrel bij opa. Teuntje en Mats hebben vaste verkering :-). Hierbij alvast een digitale kerstgroet. Jullie lekker op het strand in de zon wij in de sneeuw. Fijne feestdagen en een gelukkig nieuwjaar. Liefs, Jaco Nicoline en Mats.
  4. Karin:
    28 december 2009
    Hallo lieverds,

Wat was het top dat jullie bij onze kerstkadootjes uitpakken waren via de skype.
    Gaaf hoor dat we van jullie pakjes hadden.
    het waren vreemde dagen zo en we zien uit naar volgend jaar dat we het weer in het echie samen kunnen beleven.
    Geniet lekker van alles.
    Hier schijnt nu ook de zon, de sneeuw is weg.
    liefs en dikke knuf.
    Ma en Do
  5. J & H:
    30 december 2009
    Hoi Jochem en Suus,

Jullie zittenzo dicht bij de evenaar en wij gaan weer gebukt onder een laag sneeuw. Hoe is het met jullie. Ik heb een serie foto's gezien van Nederlanders die ook bij jullie in de buurt zijn geweest in augustus. Heel mooie foto's. Zijn jullie al bij dat meer geweest? Nog even en er zijn oliebollen. Gisteren Hamy en Guus gezien. Gaan binnenkort op bezoek. Groeten en liefs Pap
  6. Karin:
    1 januari 2010
    Wat een rare oudejaarsavond zonder jullie in nederland.
    Bij jullie was het al 6 uur eerder 2010.
    Gelukkig even geskyped vanmorgen maar toch....
    Heel veel knuffels van ons.
  7. Peter Hilhorst:
    3 januari 2010
    Hoi Suus, Jochem en Marsis,

Mede namens mijn broer wens ik jullie een heel gelukkig en gezond 2010 toe. We kijken alweer uit naar jullie volgende reisverhaal.

Veel plezier!

Peter