Etosha!

7 augustus 2012 - Waterberg Plateau, Namibië

Twee dagen nadat ik de vorige blog erop heb gezet kom ik alweer met deze niet al te lange blog van onze safari in het Etosha NP. Als je het vorige verhaal over Swartbooisdrift nog niet hebt gelezen, wil ik je vragen dit alsnog te doen omdat dit voor ons wel belangrijk is.

Vanaf Ruacana reden we (eindelijk over een asfalt weg) naar Etosha. Onderweg zijn we nog gestopt bij een enorme Boabab boom. In deze 26 meter omtrek boom heeft binnenin een ruimte die in de geschiedenis als verstopplek, kerk, bar en gevangenis heeft gedient en waar je nu als toerist even een kijkje kan nemen. Wat ook wel bijzonder is is dat de boom nog gewoon leeft en dat de ruimte langzaam weer dicht groeit.

Etosha is een enorm park van 22.000 vierkante kilometer waar je zelf lekker door heen kan rijden en waar enorm veel wilde dieren te zien zijn. Het wordt veel vergeleken met het Krugerpark van ZA alleen wordt dit park om zijn ruigheid vaak mooier geacht. Hier kunnen wij niets over zeggen omdat we niet in Kruger zijn geweest maar dit park is wel mooi. 4 dagen hebben we rond gereden met sommige stukken niets en op andere momenten wemelde het. We hebben honderden zoniet duizenden dieren gezien van vele verschillende soorten en die ga ik niet allemaal opnoemen voor je (kijk de foto’s maar). Wel wil ik een aantal momenten vertellen die op ons weer een leuke indruk hebben gemaakt.

De eerste dag kwamen we pas laat in de middag het park binnen omdat we vanuit Ruacana 4 uur onderweg waren, maar toen we vlak voordat we de poort uit gingen rijden nog even een rondje maakten stak er vlak voor ons een hele kudde olifanten om de beurt over met hier en daar een kleintje er tussen.

De tweede dag zag ik ineens in mijn ooghoek toen we door dichtbebost gebied heen reden een neushoorn staan op zo’n 2 meter van de weg af. Toen we stopten en er naast gingen staan bleef het maar rustig doorgrazen en na een tijdje sjokte het weer rustig verder.

De volgende ochtend besloten we gelijk met zonsopgang 6.20 de poort door te rijden en dit was niet zonder succes. Na een kwartier rijden zagen we opeens een leeuw langs de weg lopen die richting de weg liep. Na een paar meter kwam hij dan op de weg lopen en ging ik er naast rijden. Totaal zonder enige reactie bleef hij doorlopen en konden we hem zo dicht naderen dat we alleen maar een arm hoefde uit te steken om hem aan te kunnen raken. Na een paar honderd meter raakte ik met de auto wat bosjes langs de kant van de weg. De leeuw keek verschrikt op en keek ons in eerste instantie recht aan, maar toen de auto rustig door rolde bleef hij maar naar de bosjes kijken en ging hij hierna een paar keer brullen. Echt bijzonder dat die beesten een auto dus niet echt zien ofzo.

Na weer 5 minuten gereden te hebben zagen we een cheetah langs de weg lopen. In het park zijn er maar 85 cheta’s dus we besloten deze te filmen. Terwijl we filmden kwam er nog een aanlopen, later nog een en uiteindelijk nog een vierde! Echt super gaaf om die beesten zo dichtbij mee te mogen maken.

Die middag zagen we weer een leeuw naast de weg lopen. We besloten deze te volgen en al snel werd hij vergezeld door een andere leeuw. Ze leken beide opzoek naar iets, wat was voor ons niet duidelijk, wel zagen we 40 meter verder op 2 auto’s langs de weg staan. Toen we dicht bij deze auto’s gekomen waren zagen we waar de leeuwen naar op weg waren: Een vermoorde zebra, met daarnaast een leeuwin. Om de beurt begonnen de leeuwen aan de zebra te eten terwijl gieren en jakhalzen op de loer lagen om daarna de rest op te eten.

Geniet lekker van de foto’s!

Liefs,

Suus, Marsis en Jochem

1. Karin:
    7 augustus 2012
    Wat een geweldig verhaal en super fotos.Blij jullie ook weer via skype gesproken te hebben.xxxx
  2. Eva:
    10 augustus 2012
    Heey Suus, Marsis en Jochem,

Wat een geweldige verhalen en prachtige foto's!!
    Ik wil even laten weten dat ik het heerlijk vind om op jullie huisje te passen en dat alles hier goed gaat.
    De gevlochten plant is zelfs weer aan het groeien :O

Geniet lekker van al het moois daar en blijf het met ons delen, zodat wij jaloers en wel zelf ooit ook een reisje die kant op boeken.

Dikkke kus!!