Ni hao

23 augustus 2009 - Peking, China

Ik hoop dat jullie het Gobiverhaal allemaal al uitgelezen hebben want hier komt alweer het volgende. Zoals jullie weten zijn we al inmiddels in Beijing aangekomen en zitten hier nu 3 en een halve dag in deze wereldstad.

Afgelopen donderdag ochtend zijn we weer in de trein gestapt om ons laatste stuk van de Transmongolië express te doen naar Beijing. ’s Avonds kwamen we bij de grens aan waar we wederom de nodige formuliertjes moesten invullen en onze cabin weer eventjes gecheckt werd. Daarna werden alle wagons losgekoppeld in 1 voor 1 een loods in gereden. In de loods werd het onderstel losgemaakt en de wagon met een soort brug omhoog getakeld waarna er een nieuw onderstel werd ondergezet omdat het spoor in China een ander formaat heeft dan in Mongolië. Vervolgens werd de trein weer met flinke horten en stoten in elkaar gezet en gingen we verder naar Beijing. Alles bij elkaar heeft zo’n 4 uur geduurd waarin er geen gebruik gemaakt kon worden van het toilet… heel fijn. Bij het opendoen van onze oogjes de volgende ochtend reden we door de berglandschapen van China. Iedereen stond foto’s te maken vanuit de trein. Omdat de trein soms door tunnels heen ging stond iedereen eventjes met elkaar te kletsen totdat we de tunnel weer uitgingen want dan moest iedereen weer snel foto’s maken, erg grappig allemaal. Verder hebben we tijdens de reis nog een gezellige tijd met Geert en Rianne (vader en dochter) waar we uiteindelijk in Beijing helaas afscheid van moesten nemen. Om 2 uur kwamen we aan op het station  waar we weer netjes werden opgewacht door onze gids Anna. Zelfde naam als de gids in Irkoetsk, alleen had deze spleetoogjes. Ze bracht ons netjes naar onze hostel wat eigenlijk meer een hotel blijkt te zijn. We hebben hier een hele mooie kamer met badkamer, tv en internet. Wat wil je nog meer.

Na onze spullen gedropt te hebben zijn we even de buurt gaan verkennen. We zitten hier vlak bij de “drumtower” en de “achterste meren” midden in een hutong wijk, voor de insiders ;) Waar het op neer komt is dat we in een heel levendig gebied zitten met allerlei kleine winkeltjes, bij een meertje waar allerlei bootjes in varen en waar riksja’s (fietstaxi’s) rijden die een ritje door de hutong willen aanbieden. Dat laatste begint nu al een beetje vervelend te worden want iedere twee stappen probeert een chinees ons weer over te halen om in te stappen, maar we geven niet toe. Na zelf (lopend) door de hutong te zijn gegaan kwamen we uit bij een pleintje ten zuiden van het meer waar twee ietwat oude mensen naar ons toe kwamen voor een massage. Dat wilden wij wel, maar daar wilden we natuurlijk niet te veel voor betalen. Uiteindelijk zijn we voor 75 cent 10 minuten heerlijk gemasseerd op een krukje zittend uitkijkend over het meer. Zoals ik al zei, een wereldstad.

Na deze heerlijke ontspanning zijn we op zoek gegaan naar wat eten. Ook dat hebben ze hier. Eerst wat restaurantjes met elkaar vergeleken en uiteindelijk bij het eerste restaurant gaan eten, je kent het wel. Met het eerste Chinese maaltje achter de kiezen (wat nog best een opgave was met die stokjes) zijn we wat gaan drinken in een gezellige reggae bar waar er toevallig hele goede live muziek was. Dit was even een moment van beseffen waar Suus en ik nu allemaal mee bezig zijn.

De volgende ochtend zijn we de trommel- en klokkentoren gaan bezoeken. Deze twee torens werden in de vorige eeuw nog gebruikt om tijden aan te geven, maar op dit moment is het alleen een toeristen attractie. Bij toeval kregen wij nog wel even een demonstratie te zien van vijf mensen die op trommels sloegen met een diameter van 1.40m. Leuk om te zien en te horen, alleen jammer dat de mensen die het deden er minder enthousiast bij keken dan het publiek. Met het trommelgeluid nog nagalmend in de oren zijn we verder een hutongwijk ingelopen waar allerlei kleine winkeltjes waren. Uiteindelijk zijn we in het Jingshanpark ten noorden van de verboden beland waar de kolenheuvel in staat. Deze heuvel is gemaakt van aarde wat is uitgegraven van de gracht die om de verboden stad heen loopt. Als je een beetje een idee hebt hoe groot de verboden stad is, dan kun je wel raden hoe hoog de berg ongeveer is. Vanaf de berg hadden we dan ook heel mooi uitzicht over de hele stad en dan is ook een beetje te begrijpen hoe enorm deze stad eigenlijk is. ’s Avonds hebben we in een restaurant gegeten waar voornamelijk alleen chinezen komen. Daar hadden ze van die hele gezellige tl-buizen hangen die je eigenlijk alleen in Chinese keukens te komt, maar gelukkig hebben we met ons “wat en hoe in het chinees” heerlijk eten kunnen bestellen.

Vanochtend hebben we bij onze hostel 2 fietsen gehuurd en zijn we dwars door de stad heen gaan fietsen. Wat een geweldige ervaring is dat. Eerst zijn we gaan kijken of we een hostel voor morgen konden boeken omdat wij hier onze laatste nacht hebben en daarna zijn we door gefietst naar het Taoranting-park. Een soort Vondelpark met meertje waar we onder een treurwilg zijn gaan picknicken. In het park hing een hele relaxte sfeer. Er waren mensen aan het dansen en zingen, gezinnetjes voeren met hun bootjes over het meer, groepjes oudere mannen zaten om een bankje heen te kaarten met elkaar en kinderen zaten te vissen bij de beekjes en het meer. 1 jongetje had een schildpadje gevangen en kwam deze trots aan ons laten zien. Even later kwam hij terug en wilde op de foto met Suus. Nog geen seconde later stond de moeder erbij die ook met Suus op de foto wilde. Aparte ervaring, maar we waren er al meerdere malen voor gewaarschuwd. Vanavond zijn we naar de avondmarkt van Dong’anmen gegaan. Hier staan zo’n 80 kraampjes achter elkaar waar ze alleen maar kant en klare snacks verkopen zoals kipsate, noodles, gebakken duizendpoot, inktvis, bijen, gebakken ijs, lam, hert, struisvogel, fruit, soep enz. Je kan dus bij ieder kraampje wat kopen voor een klein prijsje. Wij hebben een grote kokosnoot, noodles, lam, kip en gebakken ijs genomen. Gebakken ijs?? Jaha, een hoop ijs op een sandwich met een laagje spul erover, even in de hete olie en je hebt gebakken ijs. Gelukkig was het best lekker want het zag er eigenlijk niet uit.

Nu zitten we weer in onze hostel. Morgen gaan we op zoek naar een andere hostel en in de rest van de week willen we nog wat dingen gaan bezoeken zoals de muur, de verboden stad en het zomerpaleis. Wat we verder allemaal willen gaan doen is nog niet helemaal duidelijk, maar voorlopig blijven we nog wel even in Beijing want het bevalt ons hier prima.

Super bedankt voor alle leuke reacties die jullie al geschreven hebben op de site. We vinden het erg leuk om te lezen wat jullie er van vinden en vooral hoe het met jullie gaat.