Nog 3 dagen te gaan……

29 juli 2009 - Almere Thuis, Nederland

De spanningen begin inmiddels wat hoger op te lopen. Plotseling ontstaan er nog allerlei lijstjes die afgewerkt moeten worden en de laatste spulletjes worden in huis gehaald. We gaan bijna vertrekken. We zijn sinds zondag terug van onze vakantie in Finland en sindsdien bezig met de laatste voorbereidingen. Verschillende noodlesoepjes worden uitgeprobeerd en de tassen worden langzaam maar zeker ingepakt. Zaterdag avond reizen we met een klein gezelschap af naar Keulen waar ons vliegtuig om 06.30 in de ochtend (wie dat bedacht heeft) vertrekt. Na 3 uur moeten wij met onze Germanwings in Moskou landen waar we de volgende dag om 10 uur ’s avonds in de trein stappen voor ons eerste gedeelte van de reis.

De eerste 5 dagen zal het welbekende liedje “keddeng keddeng” in ons hoofd blijven zitten, want al deze tijd komen we haast niet van het spoor af. Hopelijk kunnen we dan wanneer we in Irkoetsk zijn aangekomen ons eerste “echte” blogje schrijven.

Maarrrrr….. nu eerst nog even een “oefenblog” over de fijne vakantie in Flieland..(toch Kik)

De eerste week in Finland gingen we naar het zomerhuisje van de ouders van Outi, de vriendin van Jochems vader. Dit plekje leek echt op een setting uit een romantische film. Op het moment dat we aankwamen scheen de zon super mooi over het meer. Verder stonden er 5 huisjes. Een hoofd huisje, hier sliepen Jochem en ik. Dit huisje bestond uit een keuken, woonkamer en 2 slaapkamers. In het huisje was geen stromend water, maar gelukkig wel stroom. Marijn en Gideon (Jochem’s zus en zwager) sliepen in t andere huisje. Deze bestond uit een sauna en een woon/slaap gedeelte. Zoals je merkt het ik het nog nergens gehad over een douche… deze was er ook niet. We moesten ons wassen met het water uit het meer in de sauna. Verder was er nog een prieeltje, hier hebben we ook in ontbeten, erg gezellig. En een schuurtje voor het hout en een wc huisje. Ook in het wc huisje was geen stromend water, maar wel een “verwarmde bril” (van piepschuim) erg lekker! Als je je behoefte kwijt was moest je er een soort van zaagsel overheen gooien en een keer in de zoveel tijd wordt deze bak geleegd. T rook zoo lekker!!!

Deze eerste week hebben we veel gezellige niet inspannende dingen gedaan. Veel gezwommen in het meer, gesauneerd, gevist (de mannen), gevaren en spelletjes gedaan. We zijn ongeveer 4  dagen er op uit geweest

Twee keer naar Verla, hier is een oude papier fabriek dit is een Unesco punt. De eerste keer hebben we daar gewoon wat rond gelopen. De tweede keer was op Verla dag. Dit is de dag waarop de laatste werkdag van de fabriek wordt gevierd (18 juli 1964). Dit ging samen met het openen van een dam waarbij duizenden liters water in een beekje werden losgelaten. Die dag hebben we daar ook een rondleiding gedaan door de fabriek, met onze eigen Engelssprekende gids, erg gaaf!

De andere dagen zijn we naar een schippersfestival in Kotka en naar een oude ijzerfabriek in stromfors geweest. Vanaf het moment dat we deze fabriek binnen liepen zaten we ongevraagd vast aan de gids van het museum. Ze wist overal wel wat over te vertellen. In het maken van een foto van ons was ze ook erg goed. We vroegen haar namelijk of ze een foto wilde maken met ons en de locomotief. Waarop ze echt 4 meter naar achter liep. Vervolgens vroeg ze of hij ook kon zoomen om vervolgens 10 meter naar achter te lopen. Maargoed het was een schatje.

Zondag ochtend stonden we om 7 op om vervolgens om 10 uur in Leivonmaki te zijn waar we konden verblijven bij Tuukka en Maarit, de neef van outi.

Dit zomerhuisje was nog primitiever dan het huisje hier voor. Hier hadden we zelfs geen elektriciteit. Maar het was er zeker niet minder leuk om, eigen was het juist leuker. We hebben namelijk dingen gedaan die we anders nooit zouden doen.

Op Tuukka’s terrein stonden 8 gebouwtjes. Een groot huis (uit de 18e eeuw, echt in de oude stijl!), Jochem en ik sliepen in het huisje hier tegenover (het Hondenhok) hier stond alleen een te klein 2 persoons bed en een kinderbedje. Marijn en Gideon sliepen in een ander groot huis, met grote sleutel. In dit huis stond ook een oud weefgetouw en een ouderwetse opwindbare grammofoonspeler met platen als Edit Piaf en Louis Armstrong.

Op een open plek schuin achter dit huis was Tuukka’s plekje, de blacksmiths place.
Hier hebben Jochem en Gideon hun kanons kogels gemaakt die we later hebben afgeschoten met Tuukka’s zelfgemaakte kanon. Dit kon omdat we verbleven op hun eigen terrein met 3 km grond eromheen. Verder hebben we ook geschoten met een eigen gemaakt pistool (Colt Navy). Natuurlijk moest ik de mannen even laten weten dat ik niet alleen een bessenplukker was (dit hadden marijn maarit en ik ’s middags gedaan in stijl) maar ook een echte schutter. Ik  heb namelijk 3x achter elkaar raak geschoten YEAH!

Verder hebben we in de smidse ook allemaal iets voor onszelf gemaakt, Jochem en ik een haak, Marijn een kaarsendover en Gideon een haak voor aan de muur.
In deze 3 dagen zijn we ook nog naar jyvaskyla geweest, hebben we om 12 uur ’s avonds ons avond eten genuttigd, en zijn we naar een oude houten kerk geweest.
Deze dagen vlogen voorbij en waren echt super gaaf, ’t was net een levend museum.

Na deze geweldige dagen hebben we nog 5 dagen in Helsinki vertoeft.  Waarvan we 1 dag met de boot naar Tallinn (Estland) zijn geweest. Wij hebben het oude gedeelte bezocht. Dit stadje was echt super gaaf met nog een geweldiger  middeleeuws restaurant Olde Hansa.
Naast het honing bier en kaneelwijn was het eten ook niet te versmaden. We hadden onze buikjes rond gegeten aan wild zwijn, haas, lam en elandenvlees. Het zag er niet uit maar het was verrukkelijk!
Verder zijn we deze week nog met Outi en Peter naar een openlucht museum geweest. Outi had hier gewerkt dus we hadden onze persoonlijke gids bij ons. Het museum bestond uit huisjes vanuit heel Finland uit de periode van de 16e eeuw tot de 20e eeuw. Wat er grappig was, was dat de meeste dingen ook terug waren te vinden in ’t huis van Tuukka.

Inmiddels zijn we dus alweer een paar dagen terug, hebben net onze laatste prik gehaald en gaan de laatste dingen regelen zodat we de zaterdag avond echt kunnen gaan vertrekken!

1. Marion Boon en Rob de Baat:
    30 juli 2009
    Beste Susanne,

Ook namens Kars en Noor de Baat uit Broek, wensen wij jullie een ongelofelijk mooie en goed reis. We gaan het zeker volgen, want we krijgen hier toch altijd weer de kriebels van!

gr. Marion en Rob
  2. Mariska:
    1 augustus 2009
    Ha die Jochem,
    Ik zat net te denken, jeetje de laatste keer dat ik je zag was je nog zo een heerlijk klein jochie waar ik dan elke maand op pastte, en nu ga je met je vriendin een wereldreis maken. Geweldig!!
    Ik wens jullie dan ook veel avontuur, lol, en een geweldige tijd toe. Ik zal de blogjes wel gaan lezen, grappig hoor!!
    Have fun!
    Mariska
  3. Lydje en Can:
    1 augustus 2009
    Haaaaaiiii wereldreizigers,

Wat ontzettend leuk verhaaltje over jullie vakantie.. Suus, mijn complimenten, erg leuk geschreven!
    Mijn verblijf in het buitenland zit er bijna op, en jullie gaan bijna beginnen. Helaas kan ik jullie niet in eigen persoon zeggen dat jullie goed op elkaar moeten letten en heel veel plezier moeten hebben. Maar om het goed te maken zal ik deel gaan nemen aan het welkom-thuis-commitee als jullie weer terug komen. Wij hopen voor jullie dat jullie terugkomst zo lang mogelijk uitgesteld kan worden, en dat jullie heel veel leuke, interessante en mooie dingen mogen ervaren. We hopen ook dat jullie reis zonder veel hindernissen mag verlopen. En daarnaast zien we uit naar jullie blogjes!!

HEEEL veel plezier, geniet er lekker van. En denk aan de huidcelletjes, altijd zonnebrand smeren! (oh ja, en desinfecterende handzeep waarbij je geen water hoeft te gebruiken, ook heel handig, maar waarschijnlijk ben ik te laat voor tips).

Güle Güle (ga met een lach) zoals ze dat hier in Turkije zeggen!

liefs Can en Lydia

ps: suus, Can vraagt of je je verhaaltjes ook in het Engels wilt opschrijven?!
  4. Joyce:
    2 augustus 2009
    Lieve Suus en Jochem,

Het avontuur is begonnen! Ik wens jullie een veilige maar natuurlijk ook avontuurlijke reis. Sla al die herinneringen straks heel goed op want niemand neemt jullie die ooit nog af! En bedenk je eens wat een super verhalen je hebt voor de kleinkinderen! ;-) Geniet van de reis en elkaar en kom weer helemaal in een stuk terug alsjeblieft!

Liefs
    Joyce
  5. J & H:
    2 augustus 2009
    Hebben jullie een goeie vlucht gehad, een lekker kort dagje ligt voor jullie, een dag die twee uur korter is.
    Geniet van alles wat Moskow je te bieden heeft.

Groet pap en mam
  6. Astrid en Hans:
    3 augustus 2009
    Hoi Jochem en Suus,
    Zo het avontuur is voor jullie begonnen. We zijn benieuwd naar jullie eerste input na de vliegreis en 5 dagen sporen in Rusland.
    Pas goed op elkaar en geniet van alles wat je ziet en doet!
    Hartelijke groet en knuffel!
    Astrid en Hans