100 dagen van huis / Het noorden van Laos

9 november 2009 - Chiang Mai, Thailand

Jeeh de eerste 100 dagen zitten er op. Hoewel de tijd wel lijkt gevlogen, lijken de eerste dagen van onze reis heel ver terug. Omdat 100 een mooi getal is dachten we dat het leuk was om eens wat statistieken uiteen te zetten.

We hebben:

3          vluchten (4 inc. Luchtballon) gemaakt

18        busritten ondergaan

4          motorbike tochtjes beleefd

18        reisgenoten ontmoet

4          zonnebrillen verbruikt, verloren, vergeten enz.

54        bedden uitgetest

12        wasjes gedraaid (of laten draaien :D)

3          dieren bereden

4702    foto’s geschoten

15362  km afgelegd

13        blogs geschreven

Als je nog suggesties hebt, laat het even weten.

Goed, dan ga ik nu maar eens vertellen wat we de afgelopen dagen hebben meegemaakt in het noorden van Laos. De slaapbus vanuit Pakse naar Vientiane was boven verwachting goed. Ik hoefde niet de hele nacht in foetus houding te liggen en Suus kon zich zowaar helemaal uitstrekken. ’s Ochtends 6 uur kwamen we dan ook uitgeslapen aan in de hoofdstad waar op dat tijdstip helemaal niks gebeurde. Tijdens het “guesthouse shoppen” liepen we tegen Al aan, een Australische jongen die op dat moment ook naar een slaapplek op zoek was. Omdat het goedkoper is om met z’n 3en een kamer te delen maakte we kennis met hem en schreven ons in bij een goedkoop standaard guesthouse. Buiten dat het een financiele meevaller is kan het soms ook nog wel een gezellig uitpakken en dat was ook dit keer het geval. Met z’n 3en zijn we de stad doorgeslenterd en hebben wat marktjes bezocht maar al snel kwamen we erachter dat er nier zo heel veel te beleven valt in deze stad. ’s Avonds hebben we, na lekker op een avondmarktje wat voedsel gescoord te hebben, doorgebracht aan de Mekong met kaarslicht en een heerlijke bananenshake. (Naast ijskoffie met melk het favoriete nummer 1 drankje van ons). De volgende dag hebben we 10 uur op internet doorgebracht om uit te zoeken wat we de komende maanden nou zo’n beetje gaan doen. Na een aantal mailtjes gestuurd te hebben en wat vluchten geboekt te hebben, hebben we ons verwent met een heerlijke pizza.:D (Mag ook wel een keer naast al het Aziatische eten.)
De volgende dag besloten we (samen met Al) om, mede doordat Vientiane een beetje saai was, verder te gaan naar Vang Vieng, een stadje 4 uur ten noorden van Vientiane. Vang Vieng is een stadje van uitersten. Waar je aan de ene kant actief kan zijn met kajakken, klimmen, hiken, mountainbiken en grotten bezoeken. Kan je aan de andere kant met je luie kont in een tractorband de rivier afzakken (Tubbing) of (wanneer dat nog steeds te actief is) de hele dag in 1 van de tientallen barretjes eindeloos series van “Friends” of “The Family Guy” zitten kijken, onderuitgezakt met een shake in je hand. (Sjakka, iets voor jou?). De dag dat we daar aankwamen hadden we eerst weer even een goedkoop slaapplekje gezocht waarnaar Suus en ik verkoeling gingen zoeken in een meertje bij een berg. Toen we daar aankwamen, bleek dat we een stukje de grot in konden zwemmen, wat ons dipje in het water een stuk bijzonderder maakte. Bij het meertje kwamen 3 Zwitserse tegen waar we ’s avonds mee afspraken om samen wat te gaan eten. Aangezien het etentje en later het stappen met de inmiddels 4 Zwitserse erg gezellig bleek te zijn gingen we de volgende dag met z’n allen “Tubbing”. De volgende ochtend gingen we dan in onze zwemkleding tractor banden huren en werden met de tuk-tuk 15min stroomopwaarts gebracht. Bij de rivier aangekomen zagen we allerlei houten barretjes boven het water hangen en verschillende schommels, kabelbaantjes en een glijbaan waar je vanaf kon gaan. Na bij het eerste barretje eventjes gezeten te hebben gingen we de eerste trapeze proberen, waarbij we van zo’n 8 meter aan een stok naar beneden slingerde en na het “Tarzan” moment loslieten en te water stortte. Vervolgens gingen van barretje naar barretje “tubben”, waar we onder andere nog konden modder volleyballen, van een glijbaan glijden en van de kabelbaan af gaan. Na de barretjes bleven we nog een uur dobberen tot we weer bij het stadje aankwamen. ’s Avonds hebben we weer gezellig met z’n allen wat gegeten en de avond af gesloten met een drankje bij het kampvuur op “het party eiland” waar eigenlijk weinig “party” aan de gang was. Na het luie dagje vonden we dat we weer wat actiefs moesten doen, dus gingen we de volgende dag kajakken. De trip bestond eerst uit een bezoek aan een grot waar we met de tractorbanden in gingen, daarna een tempelgrot, daarna 2 uur kajakken en na het kajakken stopte nog even bij een barretje aan het water waar we ook nog even vanaf konden slingeren. Het water was helaas niet zo wild als we verwachtte maar het was een gezellig dagje. De volgende dag hadden we toch maar weer een relax dagje ingelast wat zo goed als bestond uit eten, friends kijken, slapen en zoeken naar nieuwe slippers voor mij die we helaas niet gevonden hebben. Kortom we hebben alle kanten van Vang Vieng zo’n beetje gezien, dus het word maar eens tijd om naar de volgende stad Luang Prabang te gaan. Al bleef achter in Vang Vieng en wij gingen met het minibusje naar het noorden. Daar aangekomen besloten we maar eens om wat meer luxe te hebben, dus namen we een kamer met badkamer, warme douche en tv.  De luxe hebben we voortgezet in onze avondmaaltijd wat bestond uit lasagne met een heerlijke salade. Als toetje hebben we ook nog een chocolade cake genomen. Luang Prabang (LP) is een oud Unesco stadje wat bestaat uit allemaal franse stijl huisjes en een aantal boeddha  tempels en is gelegen aan de Mekong. Iedere avond is er en lange avond markt waar de verschillende bergstammen de typisch lokale spullen verkopen. Buiten dat er allerlei leuke spulletjes te koop zijn is het ook een gezellige bedoeling en iets wat echt bij dit stadje past. Na ’s avonds de markt over gestruind te hebben gingen we naar onze “luxe” kamer waar we de volgende ochtend weer uit gingen checken om weer in de “backpackersmode” te gaan. Dus op naar een andere kamer die voor onze begrippen eigenlijk nog steeds luxe was, maar toch weer wat goedkoper. Na het inchecken bij het guesthouse, waarvan de eigenaren een heel lief oud stelletje was, gingen we de stad verkennen te voet en op de fiets. ’s Avonds gingen we de markt weer eens over en (nog steeds in de backpackersmode) eten bij een aantal stalletjes wat een heerlijke maaltijd van kip met rijst opleverde. De volgende dag gingen we met de tuk-tuk naar een van de watervallen die in de omgeving te vinden zijn. We wisten dat er een mogelijkheid was om daar ook te zwemmen dus daar aangekomen in onze zwemkleding namen we een duik in een meertje onderaan een kleine waterval. Ook hier konden we weer aan een touw slingeren en in het water te springen dus dat maakte het alleen maar leuker. Na wat rondgelopen te hebben en genoten te hebben van de mooie natuur gingen we weer terug naar de stad waar we ’s avonds weer over de markt gelopen hebben en onze eten bij de stalletjes vandaag getrokken hebben. De volgende dag besloten we om verder te gaan en het volgende land van onze trip binnen te gaan, Thailand. Om daar te komen moesten we eerst 14 uur in een lokale bus zitten waarvan de stoelen niet eens achterover konden (zelfmedelijden) en daarna moesten we nog eens 5 uur in een minibusje om naar Chiang Mai te komen. Na de 14 uur in de bus kwamen we bij de grensovergang aan wat ook dit keer echt een grap was. Na het nodige stempelen (waar we wederom 1 dollar voor moesten betalen wegens overwerk uren op zondag) aan Laos kant gingen we met een gammel bootje naar de overkant waar we aan Thaise kant weer wat stempeltjes kregen waarnaar we verder mochten. In Chiang mai aangekomen bleek dat op zondag een speciale zondag markt was dus kwamen we er niet onderuit om ook gister weer een markt over te gaan. Dit keer was het ook nog eens tig keer zo groot, maar gelukkig werden er wel andere spulletjes verkocht dan op de marktjes in Laos wat het allemaal een stuk interessanter maakte. En dan vandaag de 100ste dag, hoe vul je dat in? Nou, niet heel bijzonder hoor. Overdag zijn we eventjes de stad doorgeslenterd om te kijken wat Chiang mai te bieden had en ’s avonds zijn we, je raad het al, weer de markt op gegaan. Dit keer weer andere spullen en een gezellige sfeer. Op de markt kwamen we tot onze grote verbazing een mede ALO-er en ex stagemaatje van Suus tegen. Heel apart en erg grappig om even mee te kletsen. Wellicht komen we ze nog een keer tegen en dat bewijst maar weer is wat een klein wereldje het toch eigenlijk is ;)

1. Lydia en Can:
    Hai Suus en Joch,
    Het was erg gezellig om weer eens met jullie te kletsen over skype. Zoals ik al zei had ik jullie al een tijdje gemist. Maar nu, vooral met de blog, ben ik weer helemaal up to date. Ik weet ondertussen ook wat ik voor iedereen voor kerst moet gaan kopen (en voor hannahs verjaardag, en mn vader wordt 50 etc etc etc). Dure tijden van het jaar, alhoewel het voor jullie wel mee valt natuurlijk in de "backpackersmode".
    Heel veel plezier nog verder!
    liefs lydia
  2. evelien:
    9 november 2009
    Hoeveel hamburgers bij de Maccie D. zijn er inmiddels gegeten voor het vergelijkend waren onderzoek??
  3. Karin:
    Hoi kids,

Ik,die absoluut niet van vakanties houd ben inmiddels door jullie belevenissen enthousiast geworden haha.
    Begrijp inmiddels dat ik naar China of Tailand moet. dat wordt dan 2011. Ben al op zoek geweest en nu maar sparen he. We hebben dan wel reisleiders nodig denk ik????
    als we jullie verhalen zo lezen is het hier in het herfstachtig Holland maar ontzettend saai, zal wennen zijn voor jullie als je terug bent.
    de mexicaanse griep grijpt om zich heen en dat is zo n beetje het enige opzienbarende nieuws uit nederland. Hebben jullie al ergens een adres waar jullie langere tijd zijn? Indonesie bijv.?
    Hoop je weer gauw te skypen.Ik zie uit naar de tijd dat er weer halve koekjes ed in huis liggen. Wie de schoen past.....
    Dikke knuffel en pas goed op jezelf en elkaar.
    Ma
  4. Peter:
    10 november 2009
    Ik mis nog het aantal watervallen, onbekende gerechten en nieuw geleerde woorden.
    By the way: slechts 12 wasjes in honderd dagen?? Ik ken moeders die daar ernstig nerveus van worden (niet die van jullie natuurlijk!).

Blijf genieten van alles wat jullie horen, zien en proefen (sommige geuren moeten jullie waarschijnlijk maar negeren), maar geniet vooral van elkaar!

Big hug!!
    Ouwe
  5. Laura:
    18 november 2009
    He Jochem en Suus!
    Wij zitten nu in Pai, wat een relaxt dorpje zeg! Jammer dat we jullie niet meer hebben gezien! We zijn 2 dagen na onze jungletrip pas weer op internet gegaan en toen zagen we pas jullie berichtje.
    Maar.. wat een toeval he.. elkaar tegen komen in Thailand! Te grappig:D
    Heel veel plezier nog met jullie trip, en ik zal af en toe eens kijken op jullie site.
    Dikke kus Laura