Suusje's verjaardag

13 september 2009 - Yangshuo, China

Vandaag is Suus 23 jaar geworden en dat hebben we deze ochtend eerst gevierd met een ballonvlucht over het landschap van Yangshou, maar daarover schrijf ik verderop in het verhaal. Het is best raar om een verjaardag zo zonder jullie te vieren, maar we gaan het allemaal inhalen als we weer terug komen. Foto’s moeten jullie nog even op wachten, die komen morgen….
Zoals jullie weten waren we vorige week zondag 6 sept. in Jiuzhaigou aangekomen en hebben we daar Mor en Tal ontmoet waar we de twee dagen daarop mee zijn opgetrokken. In de twee dagen zijn we naar 2 nationale parken geweest. Jiuzhaigou is het eerste park waar we heen gingen en bestaat uit drie valleien waar verschillende meren en watervallen te zien zijn. Omdat het nogal een groot park is zijn we vroeg ons bed uitgegaan zodat we het hele park konden zien. Toen we onderaan het park de bus namen naar de andere kant van het park om vervolgens terug te lopen kwamen we er al snel achter dat het park toch groter is dan we hadden gedacht, maar ook veel mooier dan we ooit hadden kunnen dromen. Al wandelend over de steigers naar de ingang ging het ene naar het andere meer aan ons voorbij. Nou kan je denken, wat is er nou zo interessant aan al die meren. (Neem een kijken bij de foto’s van de parken.)  Deze meren zijn kraakhelder met een turkooizen gloed en nog vele andere kleuren. Onderwater zie je boomstammen wat een heel apart gezicht geeft. Naast al die meren waren er ook verschillende watervallen wat het hele plaatje compleet maakte en zoal ik als zei, wat mij betreft het mooiste stuk natuur dat ik tot nu toe gezien heb. Uiteindelijk hebben we daar 8 uur rondgelopen waarna we terug bij onze hostel opzoek zijn gegaan naar goedkoop chinees voedsel aangezien het park niet bepaald gratis was om naar binnen te komen. Volgende ochtend weer vroeg ons bed uit om de bus te pakken naar Songpan waar we ons tweede park gingen bezoeken wederom met Tal en Mor.
Huanglong is een park wat ook in een vallei ligt maar wat uit allemaal kalksteenvijvers bestaat die in verschillende vormen door regen en sneeuw zijn uitgeschuurd. De wederom turkooizen kleur en de rare vormen maken deze vijvers en poeltjes erg bijzonder om te zien. Persoonlijk vonden wij Jiuzhaigou mooier maar was Huanglong specialer. We hebben echt een gave tijd gehad met Tal en Mor waar we de volgende dag alweer afscheid van gingen nemen aangezien wij alweer de bus richting Chengdu gingen nemen. Woensdag ochtend moesten we weer vroeg ons bed uit, “al weer?”, Ja alweer. 6 uur dit keer. We namen de bus van Songpan naar Chengdu wat 8 uur zou moeten gaan duren. Je voelt het al aankomen, vertraging, 14 uur dit keer. Na een uur rijden maakten we een stop bij een wegrestaurantje waar we de mededeling kregen dat een aantal rotsblokken op het wegdek waren gevallen waardoor we niet verder konden. Uiteindelijk hebben we daar 10 uur gezeten waarnaar we de mededeling kregen dat we weer verder konden. Na ongeveer 15 minuten rijden zaten we vast in een file waar totaal geen beweging in zat en wat nog heel lang zou gaan duren. We zaten op dat moment met zo’n 12 mensen in een bus voor 50 en hadden dus alle ruimte en was het niet zo’n probleem. Totdat we opeens onze bus uit moesten en naar de bus voor ons moesten lopen om daar plaats te nemen. Deze zat helemaal vol met chinezen en stonk echt enorm. We konden nog net een plek met z’n tweeën op de achterste bank krijgen die (zoals jullie misschien weten) geen verstelbare rugleuning heeft, JOY. Op dat moment hadden we nog 12 uur te gaan. Naast ons zat een irritante chinees die ons telkens na probeerde te praten en al zijn melodietjes van zijn mobiel liet horen. Vrij irritant. Maar we hadden beter niet kunnen zeuren want na de eerste stop kwam er een oud mannetje naast ons zitten die perse bij het raam moest. Waarschijnlijk had hij te veel gedronken en moest constant spugen. Dit plus alle rare geluiden die veel Chinezen maken en de stank en rotzooi in de bus maakte het helemaal compleet, dachten we. In de buurt van Chengdu begon het nog eens flink te regenen en te onweren en werden we net buiten de stad afgezet op een vrij afgelegen plek waar niet iedere seconde een taxi voorbij rijd. Na zo’n trip begin je Nederland toch wel veel meer te waarderen kan ik je vertellen. Na geen oog dicht gedaan te hebben deze nacht kregen een taxi die ons naar ons hostel bracht waar we nog de zelfde dag alweer zouden vertrekken richting Guilin. Met het vliegtuig dit keer :D Anderhalf uur dit keer.
Op het vliegveld zagen we een Engels koppel zitten die we al eerder in ons hostel in Chengdu hadden ontmoet. Zij gingen toevallig ook naar dezelfde stad en hostel als wij gingen dus dat kwam goed uit. Onze vlucht kwam rond 12 uur ’s nachts aan waar we opgehaald zouden worden door het hostel. Helaas kwamen die niet opdagen en moesten we zelf met z’n 4en met de shuttle bus naar de stond. Rond half 2 kwamen we dan ons hostel binnen en konden we eindelijk wat slaap in halen. Glen en Ruth zijn een stel uit Engeland en zijn beide 21 jaar. We merkte al snel dat het gezellig was met z’n 4en dus we besloten om de volgende met hun met te gaan naar Yangshuo een stadje ten zuiden van Guilin wat bekend staat onder de reizigers als het backpackersparadijs in China. Yangshuo ligt langs de Li rivier en is omgeven met allerlei karstbergen. Vrijdag middag kwamen we hier aan. Nadat we onze spullen in het hostel hadden gedropt zijn we gaan zwemmen in de rivier. Heerlijk was het, buiten het feit dat we sinds het koude Baikalmeer niet meer echt gezwommen hebben, was het een lekkere verkoeling in het mooie maar oh zo warme Yangshuo. Verder zijn we ’s avonds door de levendige straatjes van de stad gelopen en gingen we drinken op het dakterras van een andere hostel bij ons in de buurt. Tot onze verbazing zitten daar opeens 2 Nederlanders (Seth en Marije) waar we eerder mee in de coupe van de trein van Mongolië naar China hebben gezeten. Klein wereldje is het toch eigenlijk ;) Gister hebben we maar weer eens een fiets gehuurd. We zijn samen met Glen en Ruth naar de watergrot van Yangzhou gefietst. In de grot kregen we eerst een rondleiding van een uur waarna we de mogelijkheid kregen om lekker en een modderpoel te gaan zwemmen. Uiteraard lokt een modderpoel een moddergevecht uit en aan het eind van het speelkwartier zaten we dan ook helemaal onder. Na ons te hebben afgespoeld mochten we nog even een uurtje heerlijk relaxen in een ondergrondse warmwaterbron. Fris en fruitig stapten we weer op onze fiets om door de rest van de omgeving te rijden. Onderweg nog eventjes de rivier ingedoken en bij toeval kwamen we lang een hostel midden in het natuurlijk landschap waarvan de eigenaar Nederlanders waren. We besloten maar om hier ons avondeten te nuttigen en op het menu stond…… Chinees! Niet realiseerde dat het echt donker is wanneer het donker wordt in dit gebied, was het echt donker toen we nog ons laatste stuk terug naar ons hostel moesten fietsen. Het is ons gelukt en zijn vrij snel naar bed gegaan want vandaag is de grote dag voor Suusje….. :D Buiten Suus om had ik geregeld dat we vanochtend een ballonvlucht gingen doen. 5 uur ging de wekker. Half 6 moesten we klaar staan om te vertrekken en 6.15 gingen we de lucht in. Wat was dat gaaf zeg. We gingen met 2 Brazilianen en een Chinees in een mandje tussen de karstbergen door over het Chinese landschap met een opgaande zon. Wat wil je nog meer? Marsis werd een beetje groen van de hoogtevrees maar nadat we een kwartiertje in de lucht waren kon ook hij lekker van het uitzicht genieten.

Na de ballonvlucht gingen we even met Glen en Ruth een ontbijtje eten om daarna ons klaar te maken voor het klimmen. We werden opgehaald met een busje en reden naar een van de vele bergen in deze omgeving om te gaan klimmen. Het was even een tijdje geleden dat we dat gedaan hadden, maar al snel trotseerde we de eerste klimroute. Al was het erg warm en zaten de klimschoentjes echt verrot, het was toch leuk om even gedaan te hebben. Na zo’n 3 uur klimmen hadden we er genoeg van en zijn we 100 meter verderop de rivier weer in gedoken waar Suus eindelijk een plekje had gevonden waar ze vanaf kon duiken…..

Vanavond gaan Glen en Ruth al weer door naar Hongkong, maar wij bleven hier nog even rondhangen. Waarschijnlijk zien we Sonia en Nick weer en gaan we nog een aantal leuke dingen doen in deze omgeving. Geniet lekker van jullie dag en neem een lekker stukje taart…..

Liefs Suus, Marsis en Jochem

1. Lydia en Can:
    13 september 2009
    VAN HARTE GEFELICITEERD MET JE VERJAARDAG, SUUS!!!

Wat een ervaringen hebben jullie weer opgedaan zeg! Enorm interessant (zoals altijd... maar mijn reactie op jullie verhalen zullen waarschijnlijk niet echt veranderen)!

Ik ben ondertussen weer naar Turkije gevlogen voor een weekendje (ook een soort wereldreis toch?? ;). Maar we zullen er eentje op je drinken Suus, en nog eentje op jullie reis!

Hoop snel weer van jullie te horen, en even gezellig te skypen!

Veel plezier!

liefs van Can en Lyd
  2. Joyce:
    14 september 2009
    Hey lieve Suus!
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Als je zo door gaat haal je me vast nog wel ens in hoor want ik ben bij 35 opgehouden met tellen! ;-)
    We hebben je vreselijk gemist afgelopen zondag bij de casting voor het nieuwe musical seizoen. maar volgens mij ben jij nog veel spannender dingen aan het doen.

Geniet er van!
    XJoyce