Van struisvogels tot Olifanten

22 augustus 2012 - Drakensbergen, Zuid-Afrika

Vanaf Hermanus deden we er 6 uur over voordat we in Oudtshoorn aan kwamen. Onderweg hebben we denk ik wel 20x tegen elkaar gezegd: “Dit is echt mooi he!”. Want wat een mooi land is dit toch. Daar aangekomen hadden we geen zin meer om echt boodschappen te gaan doen en te gaan koken dus besloten we ons maar in te schrijven voor de braai van het hostel. Dus zaten we een uur later aan de struisvogel. De struisvogel is 1 van de dingen waar Oudtshoorn om bekend staat een waar in de buurt verschillende boerderijen van zijn. Het vlees was verrassend lekker en toen we uitgegeten waren zijn we bezig geweest om de rest van de vakantie te gaan plannen.

De volgende morgen konden we voor ons zelf een eitje bakken, ook dit was uiteraard een struisvogelei. Even een wjd (wist je dat): Wjd een struisvogelei net zo veel is als ongeveer 24 kippeneieren.
We gingen hierna opweg naar een struisvogelboerderij waar we eerst informatie kregen over de struisvogel industrie en later ook over de vogel zelf. Vervolgens gingen we naar ze toe en mochten we ze voeren en aaien. Hierna gingen we naar een soort arena waar 2 mannen met een stuk of 10 struisvogels in stonden. Hier mocht je als je wilde ( en niet te zwaar was) op zo’n beest rijden. Suus ging als eerste, nadat de mannen de vogel gevangen hadden en een sok over z’n hoofd heen getrokken. Hierdoor werd het direct rustig en kon Suus er rustig op klimmen. Ze moest de vleugels vast houden, haar benen om de vogel heen klemmen en de twee mannen zouden mee lopen. Dat laatste is best gerust stellend als je weet dat deze beesten 85km/h kunnen rennen. Echter geheel onverwacht trok de gids de sok van het hoofd van de vogel af en deze begon als een malle rond te rennen. Suus zat al gillend als een soort rodeo op dat beest totdat ze er na een paar rondjes af sprong. Hilarisch!! “Helaas” was ik te zwaar om erop te mogen zitten. Verder mocht ik wel op de eieren gaan staan die zo’n 180 kg kunnen hebben, ook leuk.
Vanaf de boerderij reden we verder naar de Cango grotten, een ander punt waar Oudtshoorn om bekend staat. In de druipsteen grotten ga je eerst onder leiding van een gids door wat kamers heen waar wat verschillende druipsteen formaties te zien zijn, best mooi. Hierna kom je door een stuk heen waar je echt wat kruip door sluip door gaat. Al met al een leuk 2 uur vermaak.
Verder zijn er in de omgeving verschillende routes te berijden en watervallen te bezichtigen waarvan we bij eentje gepicknicked hebben. De volgende dag reden we al weer door naar Plettenbergbaai, een stad aan de kust. Voordat we naar ons hostel gingen, reden we eerst naar de Blaukrans brug waarvanaf 1 van de hoogste bungyjumps te wereld is van 216m hoog. Na onze vorige sprong in NZ van 134m hoog moesten we deze natuurlijk ook doen. We kregen allebei niet echt meer de kick van de vorig keer, maar nog steeds blijft het onwijs gaaf om te doen en heeft weer leuke foto’s en filmpjes opgeleverd. Inmiddels tegen zonsondergang reden we naar onze slaapplek van deze nacht, “Abelone Beachhouse”. Dit was toch wel 1 van de mooiste plekken waar we ooit geslapen hebben. 50 m van de kust staat een strandhuis van 3 verdiepingen met een geweldig uitzicht. Toen we een rondleiding kregen van de eigenaar en net op het balkon aan waren gekomen, zagen we opeens tientallen dolfijnen in de golfen spelen. Wij direct het strand op gerend en met de ondergaande zon op de achtergrond, naar die dolfijnen zitten kijken.
We sloten de dag af bij een schattig italiaans restaurantje aan zee.

De volgende ochtend vertrokken we naar Addo. Hier bleven we ook maar 1 nachtje en kwamen hier voornamelijk om het wild park Addo Elephant Park te bezoeken. Dus weer vroeg op en vroeg het park in. In het park hebben we voornamelijk olifanten, zebra’s kudu’s en wrattenzwijnen gezien, maar we hebben hier ook eindelijk de buffel gezien! Tot twee keer toe kwamen de olifanten heel dichtbij, wat de hartslag flink opvoert. Verder is het best een mooi park, maar helaas wel een stuk minder te zien dan in Etosha.

Vandaag zijn we, na een 14 uur lange busrit afgelopen nacht, aangekomen in het noordelijke deel van de drakensbergen. Hier gaan we verschillende hiken doen, maar daarover zal ik weer meer vertellen in onze volgende, en waarschijnlijk laatste, blog.

Liefs,

Suus, Marsis en Jochem

1. Karin:
    23 augustus 2012
    Mooi verhaal weer.Het is zo leuk om te lezen wat jullie meemaken.Nog veel plezier het laatste weekje daar.
  2. Dick vd Weerd:
    24 augustus 2012
    Hallo Jochem en Suus! Jullie zijn al weer bijna op Schiphol!
    De brug vind ik eng! Goed kijken of het elastiek wel vast zit, hoor!
    Wat had die struisvogel een rare kop en hoe groot was de pan waar dat ei in moest?
    Tot heel gauw, knuffel van Dick